måndag 23 september 2013

"We won´t eat it ourselves, but we sell it"

Innan vi flyttade till Tokyo så funderade jag en hel del. Såklart.
En av de saker som jag funderade mest på var jordbävningar och katastrofen i Fukoshima, kärnkraftsolyckan för två år sedan. Ni kommer ihåg den va?

Jag undrade om det var säkert att äta maten här i Japan. Var den konterminerad med strålning efter olyckan i Fukoshima? Eller är allt rosaskimrande och lala-lycka nu? Givetvis inte. 

Jag har blivit ganska medveten om vad jag handlar i mataffären och försöker att undvika Japansk fisk och Japanska grönsaker så gott det går. Det står tyvärr inte alltid ursprungsland på varorna...Man ska visst undvika livsmedel från Kina också för där tillsätter de en massa konstigheter och besprutar med saker som blev förbjudna i Sverige på 70-talet.


Så, helt lätt är det inte att göra hälsosamma val i detta landet.

Om ni orkar så rekommenderar jag er att se följande film på You Tube:

http://www.youtube.com/watch?v=dfaPhmFGvt8&sns=em

"We won´t eat it ourselves, but we sell it"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar