tisdag 10 september 2013

att vara sjuk eller inte?

De ringde från skolan.
"Filippa är väldigt sjuk. Hon har hööög! feber och du bör komma och hämta henne". 
Jaha liksom.
"Först måste du gå till receptionen och fylla i en lapp och sedan ge den till hennes lärare när du hämtar henne." Jaha igen. Bara att ge sig i väg. 
Lite orolig skyndade jag mig till skolan som ligger 5 minuters gångväg från lägenheten. In i receptionen och fyllde i en blå lapp och sedan snabbt upp på andra våningen för att hämta Filippa. Givetvis fick Emilia syn på mig så det blev gråt och tandagnisslan när hon förstod att hon inte fick följa med hem. 
Där stack det till i mamma-hjärtat... 

In i biblioteket. Jodå. Där var hon. Sjuklingen. Hennes lärare berättade att Filippa minsann hade 37,3 i temperatur och var mycket sjuk. Sjuk? 37,3. Alltså. Filippa har lite över 37 grader i normalfallet vilket jag informerade hennes lärare om. Uppenbarligen har de japanska barnen något lägre grundtemperatur än de svenska. 
Någon berättade för mig att när Japanske Kejsaren hade influensa i vintras rapporterade de Japanska tidningarna om detta. Head-line news alltså.
Kejsaren var oerhört sjuk och hade minsann 37,1 i feber.

Suck. Hem med ungen som klagade på magont. 
Ett toabesök senare ser det ut så här hemma hos oss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar