söndag 8 september 2013

Först blommar den- sen dör vissa

Vi var som sagt på Bonsai-utställning i går. Där fanns inte bara bonsai-träd utan även alla möjliga uteväxter. Till mycket bättre pris än i de vanliga blomsteraffärerna här i vårt område. Vi köpte en  bambu-planta. Eller, planta vet jag inte om jag vill kalla den, mer som ett stort träd eller buske. Den är jättefin och passar utmärkt på en japansk uteplats. Jag bar den hela vägen hem upp för vår branta backe och barnen hejade ivrigt på. Nu saknar jag bara en rejäl Buddastaty och mina egna utemöbler som förhoppningsvis kommer inom ett par veckor. 








Phyllostachys nigra, "svart bambu" är en art med svarta stammar som blir 3-4 meter hög. Tyvärr är den något känslig för kyla och lämpar sig bäst i milda klimat, vilket passar bra här. Vi får väl se om den blommar någon gång och sedan dör. Vissa bambusorter gör ju det.












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar