söndag 25 augusti 2013

Det är en ros utsprungen.

Varje eftermiddag exakt klockan 17:00 så spelas det en truddelutt. Högt. Jättehögt faktiskt! 
Första gången jag hörde det trodde jag att det ringde på dörren. Fel. Där var ingen. 
Då rusade jag till köket och eftersom diskmaskinen var igång så trodde jag att det var något fel där. Allting och alla låter konstigt här i Japan. Det var inget fel på diskmaskinen.
Truddelutten kl.17:00 varje dag kommer utifrån och jag vet inte vad den innebär eller vad den heter. Det låter precis som "det är en ros utsprungen" fast lite långsammare och med starkt pianoklink...:-) Det är en svensk julpsalm för er som inte vet. 
Så här går första versen på svenska;

Det är en ros utsprungen
av Davids rot och stam,
av fäderna besjungen,
en ros i Judaland,
en blomma skär och blid,
mitt i den kalla vinter,
i midnatts mörka tid.







Så, varje dag klockan 17:00 får jag lite julstämning här i Tokyo. I slutet av augusti. Vem kunde tro det liksom? Fridens liljor!/ S

















1 kommentar: