torsdag 14 november 2013

Hösten är här...

Man kan nog säga att det är höst även i Tokyo. Fast japanerna kallar det vinter. 
De har inte en aning om vad vinter innebär om detta är deras uppfattning om vinter.

En behaglig höst skulle jag vilja säga. 16 grader varmt. 
Löven börjar gulna på vissa träd men en hel del sitter kvar året runt. Det gillar jag.
Det känns inte så definitivt. 














Ett av träden utanför vår uteplats.

Jag är hemma med två förkylda och lite febriga flickor i dag.
Trist. Emilia skulle dessutom haft kalas i morgon men det har vi fått flytta fram två veckor.

Vår hyresvärd har just varit här och limmat upp en hörna av tapeten i taket på flickornas rum. Den åkte ner av jordbävningen förra helgen. Påstod han. Jag påstår att det är en gammal tapet och gammalt lim men vad vet jag? Om det händer igen ska vi få ny tapet. Så gör man här. Lagar och lagar till oändlighet. Tills saker faller helt sönder. Bra ur miljösynpunkt och sysselsättningssynpunkt men eländigt för mig. 
Jag måste ju vara hemma under alla dessa lagningsförsök. Hittills har de varit och fixat tvättmaskinen två gånger, ac-n i vårt sovrum två gånger, toaletten i vårt badrum en gång och nu väggtapeten i barnens sovrum. 
Jag vågade inte berätta att tapeten i taket i köket också håller på att lossna. Av ångan från diskmaskinen. Jag orkar inte med fler lagningsförsök just nu. 
Ha en skön helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar